Ranking TOP 10 największych armatorów

Transport morski to podstawowa droga przemieszczania towarów między kontynentami. Importując towar np. z Azji okaże się on najtańszą z dostępnych opcji. Każda firma spedycyjna, organizując transport towarów drogą morską będzie miała do wyboru różnych armatorów obsługujących dane kursy. Oferta w tym zakresie nie jest mocno zróżnicowana, bowiem dziesięciu największych armatorów posiada aż 83,7% rynku. Co warto wiedzieć o czołowych firmach żeglugowych?

Oto ranking 10 największych armatorów

1. Maersk

Maersk, a w zasadzie A.P. Møller-Mærsk to duńska firma z siedzibą w Kopenhadze, zatrudniająca ok. 79 900 ludzi w 130 krajach na świecie. Armator zajmuje się transportem morskim, śródlądowym oraz obsługą terminali kontenerowych. Maersk został założony w 1904 roku, przez kapitana Petera Mærska Møllera i jego syna Arnolda Petera Møllera (stąd nazwa A.P. Møller-Mærsk). Flota zawiera 705 statków o łącznej pojemności 4 097 898 TEU – zajmując tym samym 16,9% rynku. Maersk działa pod trzema markami: Maersk Line, Safmarine i Damco.

Największy statek: Mærsk Mc-Kinney Møller o pojemności 18 270 TEU (2013r.)

2. MSC

MSC czyli Mediterranean Shipping Company SA to szwajcarsko-włoska firma żeglugowa, z dwoma siedzibami – w Genewie oraz Neapolu. MSC posiada 480 biur w 150 krajach i zatrudnia ponad 24 000 pracowników. Firma została założona w przez kapitana Gianluigiego Aponte, który dzięki niej zajmuje obecnie 230-te miejsce w rankingu Forbesa; najbogatszych ludzi na świecie. MSC posiada łącznie 705 statków o łącznej pojemności 3 860 388 TEU, zajmując tym samym 16% rynku.

Największy statek: MSC Gülsün o pojemności 23 756 TEU (2019r.)

3. COSCO Shipping

COSCO Shipping czyli China Ocean Shipping Company. To chińska grupa żeglugowa z siedzibą w Pekinie, powstała w 1961 roku. Cosco ma flotę liczącą 1114 statków, w tym 365 masowców. Firma posiada 12,5% rynku.

Największy statek: COSCO Shipping Universe o pojemności 21 237 TEU (2018r.)

4. CMA CGM

CMA CGM SA to francuska firma żeglugowa, z siedzibą w Maryslii. Spółka CMA została założona w 1978 roku przez francuskiego biznesmena Jacques’a Saadé. Początkowo obsługiwała transporty na linii Europa-Azja. W 1996 roku Saadé nabył świeżo sprywatyzowaną CGM (Compagnie Générale Maritime) – po fuzji powstała firma CMA CGM, która obecnie jest czwartym z największych armatorów świata. Obsługuje 200 tras żeglugowych między 420 portami w 150 różnych krajach, zatrudniając 110 000 osób.

Największy statek: CMA CGM Jacques Saadé o pojemności 23 112 TEU (2020r.)

5. Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd AG – to niemieckie przedsiębiorstwo żeglugowe. Powstało w 1847 r. jako HAPAG (niem. Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft). Jak wskazuje sama nazwa HAPAG zajmował się transportami na linii Hamburg – Stany Zjednoczone. W 1970 r. przedsiębiorstwo połączyło się z innym niemieckim armatorem – Norddeutscher Lloyd, tworząc Hapag-Lloyd AG. Obecnie największy udział akcji należy do szwajcarskiego holdingu Kühne – spółki zarządzającej globalną firmą logistyczną Kuehne + Nagel. Hapag-Lloyd zatrudnia obecnie 12 996 osób, obsługując 121 połączeń oceanicznych. Flota liczy 235 kontenerowców, o łącznej ładowności 1 730 615 TEU, zajmując tym samym 7,2% rynku.

6. Ocean Network Express

Ocean Network Express Pte. Ltd. to japońsko-singapurska spółka żeglugowa, znana bardziej jako ONE. Ocean Network Express posiada dwie siedziby – w Tokio i w Singapurze. Spółka ONE powstała zaledwie kilka lat temu bo w 2016 roku, jako joint venture pomiędzy Nippon Yusen Kaisha (NYK), Mitsui OSK Lines (MOL) i K Line. Flota ONE liczy 218 statków, o łącznej pojemności 1 577 156 TEU, zajmując tym samym 6,5% rynku.

7. Evergreen Marine

Evergreen Marine Corporation to tajwańska firma żeglugowa, powstała w 1968 r. zajmująca się transportem i spedycją. Evergreen obsługuje 240 portów na całym świecie w około 80 krajach. Flota liczy 195 statków o łącznej pojemności 1 279 412 TEU, zajmując tym samym siódme miejsce i 5,3% rynku.

8. Hyundai Merchant Marine

Hyundai Merchant Marine to spółka żeglugowa znana szerzej jako HMM. Powstała w Korei Południowej i to do niej należą obecnie największe pływające kontenerowce świata czyli HMM Algeciras (23 964 TEU), HMM Copenhagen, HMM Dublin, oraz HMM Gdańsk. Flota HMM to łącznie 72 statki o łącznej ładowności 719 026 TEU – zajmuje tym samym 3,0% rynku.

9. Yang Ming Marine Transport Corporation

Yang Ming Marine Transport Corporation to kolejna w rankingu tajwańska firma żeglugowa, z siedzibą w Keelung. Powstała 1972 roku. Yang Ming dysponuje flotą 92 statków o łącznej ładowności 623 148 TEU, zajmując 2,6% rynku.

10. Zim Integrated Shipping Services

Zim Integrated Shipping Services Ltd. to Izraelska firma żeglugowa z siedzibą w Haifa. Powstała w 1945 roku jako ZIM Palestine Navigation Company Ltd. Po powstaniu Państwa Izrael w 1948 r., firma została przemianowana na ZIM Israel Navigation Company Ltd. Zim posiada flotę liczącą 80 statków, o łącznej ładowności 356 201 TEU, zajmując 1,5% rynku.

Jak wyglądają polscy armatorzy na tle rankingu?

Największym polskim armatorem jest Polska Żegluga Morska (PŻM), znana również jako Polsteam. PŻM powstał w 1951 roku, w wyniku likwidacji dwóch armatorów: Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe (GAL) oraz Żeglugi Polskiej (ŻP). Polsteam posiada 62 statki o łącznej nośności 2,2 mln DWT – 58 masowców oraz 4 promy pływające pod marką Unity Line.

Największym statkiem Polskiej Żeglugi Morskiej jest masowiec MS Karpaty (2012 r.), pływający obecnie pod banderą Liberii. Masowiec jednorazowo może przewieźć nawet 82 138 ton ładunku.

 

Źródła: wikipedia.org, shiphub.co, maersk.com, msc.com, polsteam.com

1280 960 Blog Tirsped