Przyszłość statków kontenerowych – czym będą zasilane?

Żegluga morska, jest fundamentalnym ogniwem światowego handlu, odpowiadającym rocznie za transport ponad 11 miliardów ton ładunków. W chwili obecnej statki kontenerowe generują rocznie ponad 300 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi aż 3% globalnej emisji gazów cieplarnianych. W obliczu tego alarmującego stanu oraz m.in. przepisów związanych Europejskim Systemem Handlu Emisjami (EU ETS), przemysł morski coraz mocniej poszukuje alternatywnych źródeł energii, aby zniwelować swój wpływ na środowisko. Jakie źródła energii będą stosowane w najbliższej przyszłości?

Akumulatory (elektryczne statki) – jakie są ich zalety?

W ostatnich latach zauważalny jest dynamiczny rozwój elektrycznych statków kontenerowych, które są nie tylko bardzo efektywne, ale też żywotne i atrakcyjne pod kątem jakościowym. Szczególnie popularnym przykładem takiego statku jest włoski Grimaldi Green 5th Generation, który wykorzystuje bardzo zaawansowane akumulatory litowo-jonowe. Elektryczne rozwiązania mają potencjał ewidentnego ograniczenia emisji dwutlenku węgla, eliminując emisję bezpośrednich gazów cieplarnianych w trakcie operacji morskich. Rosnąca popularność akumulatorów w kontekście statków kontenerowych pokazuje, że elektryfikacja może być kluczowym elementem przyszłości żeglugi kontenerowej.

Silniki elektryczne mają wiele zalet – są ciche i generują mniej wibracji niż tradycyjne silniki spalinowe, co sprawia że są przyjazne dla całego ekosystemu morskiego. Ponadto mogą być zasilane energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł, takich jak energia słoneczna czy wiatrowa, co dodatkowo zmniejsza ich ślad węglowy. Minusem są natomiast ograniczone zasięgi akumulatorów, ich duża masa, ograniczona infrastruktura portowa, a także kwestie związane z utylizacją baterii. Z tego względu na chwilę obecną takie statki działają głównie w transporcie śródlądowym.

Wodór – czy warto zasilać nim statki kontenerowe?

Napęd wodorowy otwiera zupełnie nowe możliwości dla wielu statków kontenerowych. Japoński Suiso Frontier to bardzo ciekawy projekt, który doskonale pokazuje potencjał wodoru jako nośnika energii. Wodór oferuje naprawdę dużą gęstość energetyczną i brak emisji dwutlenku siarki czy tlenków azotu podczas spalania, co sprawia, że jest bardzo atrakcyjny ze względów środowiskowych. Jednakże, infrastruktura produkcyjna, przechowywanie, a także niełatwa dostawa wodoru pozostają wyzwaniem, które nieznacznie hamuje rozwój tego źródła energii.

Małe reaktory atomowe – czy są dobrym rozwiązaniem?

Alternatywą dla standardowych źródeł energii są małe reaktory atomowe, które mogą bardzo skutecznie zasilać statki. Dobrym przykładem takiego statku, który zrewolucjonizował transport morski, jest rosyjski Siewmorput, który korzysta z niewielkiego reaktora atomowego. Dzięki jego zastosowaniu może on pochwalić się znakomitą wydajnością i efektywnością. Takie reaktory oferują długotrwałe i naprawdę niezawodne źródło energii, dzięki czemu są uznawane za synonim nowoczesności. Obawy dotyczące bezpieczeństwa i utylizacji odpadów nuklearnych wymagają jednak gruntownej oceny, czy rosnąca popularność małych reaktorów atomowych rzeczywiście jest dobrym zjawiskiem.

LNG w kontekście statków kontenerowych

popularność w transporcie morskim, szczególnie w kontekście statków kontenerowych. Jednym z pionierów w tej dziedzinie jest statek CMA CGM Jacques Saade, flagowy okręt francuskiego armatora CMA CGM. Posiadający zaawansowany napęd Dual-Fuel, umożliwiający korzystanie zarówno z LNG, jak i tradycyjnych paliw, statek ten jest znakomitym przykładem innowacyjnych rozwiązań w branży. LNG stanowi efektywną alternatywę, ponieważ jego spalanie generuje znacznie mniejsze emisje dwutlenku siarki (SO2) i cząstek stałych w porównaniu do konwencjonalnych paliw. Dzięki temu, statek CMA CGM Jacques Saade przyczynia się do ograniczania wpływu przemysłu morskiego na środowisko, jednocześnie utrzymując wydajność i konkurencyjność na rynku międzynarodowym.

Źródła: Statista, Wikipedia, Portal Morski, Gospodarka Morska

2121 1413 Blog Tirsped