Od 1 października 2023 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące opłat dla wybranych towarów, które są importowane do Unii Europejskiej z krajów trzecich. CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) wprowadza graniczny podatek węglowy mający na celu stworzenie równych warunków konkurencji między producentami w UE a producentami z krajów, które mają niższe standardy ochrony środowiska. Regulacje mają również zachęcać do globalnej redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Dowiedz się więcej, czym jest CBAM, z poniższego artykułu:
Wytyczne dla podmiotów zgłaszających CBAM
W ostatnich dniach Komisja Europejska opublikowała wytyczne dla podmiotów zgłaszających CBAM. Jednym z kluczowych punktów wytycznych jest sposób składania sprawozdań kwartalnych. Firmy zobowiązane do zgłaszania CBAM będą musiały regularnie raportować ślad węglowy i ilość emisji gazów cieplarnianych związanych z produkcją i importem wybranych towarów oraz uiszczać opłatę za każdą tonę dwutlenku węgla (CO2) lub równoważną ilość innego gazu cieplarnianego. Wytyczne szczegółowo wyjaśniają, sposób raportowania, a także dostarczają informacji na temat uzyskania dostępu i korzystania z Portalu CBAM Trader.
Również warto podkreślić, że Komisja Europejska udostępniła link do tymczasowego rejestru CBAM, na którym znajdziemy informacje dotyczące raportów za okres przejściowy. Rejestr tymczasowy znajduje się pod poniższym adresem:
https://customs.ec.europa.eu/
Ważnym punktem jest także publikacja instrukcji w języku angielskim na stronie informacyjnej CBAM. Importerzy znajdą najważniejsze informacje dotyczące mechanizmu, definicje, aktualne akty prawne oraz nagrania seminariów poświęconych konkretnym produktom. Te materiały są dostępne pod adresem:
https://taxation-customs.ec.europa.eu/carbon-border-adjustment-mechanism_en#transitional-cbam-registry.
Wytyczne dla podmiotów zgłaszających CBAM, dostępne są pod adresem:
Zobacz podobne artykuły:
- CBAM – nowy obowiązek dla importerów 1 października 2023 r. weszły w życie nowe regulacje dotyczące...
- Europosłowie poparli cele ws. redukcji emisji CO2 Unia Europejska krok po kroku zmierza w kierunku ambitnego celu,...
- Alternatywne źródła energii – jaką drogą podąży transport drogowy? Transport drogowy jest istotną częścią globalnego łańcucha logistycznego, odpowiadającą za...
- Nowe przepisy UE o dekarbonizacji sektora morskiego Unia Europejska przyjęła nowe przepisy mające na celu dekarbonizację sektora...
- Koronawirus w Europie – informacje dla przewoźników i podróżujących W związku z postępującą pandemią COVID-19 wprowadzane są nowe restrykcje...