W transporcie morskim, często znacznie trudniej określić dokładny czas przybycia statku do portu docelowego, a nawet jego wypłynięcia niż ma to miejsce np. w transporcie lotniczym. Mimo, że transport towarów drogą morską odbywa się przy regularnych rejsach (tzw. serwisach armatorów), to ciężko przewidzieć dokładny czas transportu. Z tego względu korzysta się z określeń ETA i ETD.
Co może wpłynąć na zmianę czasu transportu?
- Warunki pogodowe na morzu lub oceanie, takie jak sztormy czy burze,
- Warunki pogodowe w portach pośrednich (tajfuny, huragany itp.),
- Rolowanie kontenerów (czyli spiętrzenie towarów powodujących przesunięcia terminów),
- Kongestie w porcie (zatłoczenie w porcie może wymagać oczekiwania statku na redzie),
- Trudności w dostępności sprzętu czy pracowników w portach (co można było zaobserwować po wybuchu epiedemii COVID-19).
Czym jest ETA i ETD?
W związku z powyższymi czynnikami, które mogą mieć wpływ na czas transportu, w spedycji morskiej używa się pojęć ETA i ETD, oznaczają one przewidywany czas wypłynięcie i wpłynięcia statku, zgodnie z poniższymi rozwinięciami skrótów:
ETA (Estimated / Expected Time of Arrival) – przewidywany termin (przedział czasu) wejścia statku do portu przeznaczenia,
ETD (Estimated / Expected Time of Departure) – przewidywany termin (przedział czasu) wyjścia statku z portu.
Znając ETA i ETD możemy dowiedzieć się jaki jest przewidywany czas transportu, a także jaki jest przewidywany przedział czasu, kiedy klient może spodziewać się przybycia towaru.