Znamy wyniki polskich portów za poprzedni rok. Łącznie Port Gdańsk, Gdynia oraz Zespół Portów Szczecin-Świnoujście przeładowały 133,2 milionów ton ładunków, ustanawiając tym samym nowy rekord oraz odnotowując 18-procentowy wzrost, rok do roku. Jak podkreślił Wiceminister Infrastruktury – to o 154% więcej niż w 2008 roku.
Port Gdańsk
W polskich portach, największy wolumen towarów obsłużył Gdańsk – 68,2 mln ton. Wynik ten uplasował go na II miejscu pod względem ilości ton obsłużonych ładunków na całym Morzu Bałtyckim oraz na I miejscu pod względem przeładowanych kontenerów. To obecnie jeden z najdynamiczniej rozwijających się hubów morskich cargo na świecie. Przez ostatnią dekadę osiągnął 170-procentowy wzrost. Oznacza to, że po raz pierwszy wyprzedziliśmy Sankt Petersburg. Lepszy wynik uzyskał jedynie Port w Ust-Łudze.
Port Gdynia
Port Gdynia w ubiegłym roku odnotował wzrost o 5,6% r/r, przeładowując 28,2 mln ton ładunków. Jest to wynik o 91,36% lepszy niż 10 lat temu.
Zespół portów Szczecin-Świnoujście
Znakomity wynik przedstawił również Zespół Portów Szczecin-Świnoujście – o 11% wyższy niż rok temu oraz o 72% lepszy niż w 2011 roku.
Wojna i inwestycje – przyczyny wzrostów
Na wyniki przełożyło się wiele czynników. Jednym z nich jest wojna w Ukrainie. Od czasu nałożenia sankcji na Rosję wzrost przeładunku paliw w Porcie Gdańsk wzrósł o 99%, węgla o 159%, a zbóż o 19%. Port Szczecin-Świnoujście w tym czasie przepompował o 54,6% więcej gazu LNG. Większy wolumen odnotowano również w przeładunkach rud (+11,4%) i ładunków masowych (+11,2%).
W osiąganych wynikach, kluczowe znaczenie mają jednak inwestycje. Ich łączna wartość wyniosła 10 mld PLN. W porcie Gdańsk w ostatnim czasie zwiększono przepustowość, przebudowano sieć drogowo-kolejową, oraz wzmocniono teren na stacji Gdańsk Port Północny. Trwają również zaawansowane prace nad realizacją projektu Baltic Hub 3. W porcie Gdynia rozbudowano i zmodernizowano sieć kolejową.
Źródła: wnp.pl, gospodarkamorska.pl