Nowe Inwestycje w polskich portach

Polskie terminale kontenerowe zakończyły 2019 rok z rekordowymi w swojej historii przeładunkami. Aby utrzymać trend wzrostowy, zaplanowano nowe, liczne inwestycje. Jakie modernizacje przeprowadzą polskie porty w najbliższym czasie?

Port Morski Gdańsk

DCT Gdańsk to terminal kontenerowy, który jako pierwszy na Morzu Bałtyckim przekroczył 2 mln TEU rocznych przeładunków. Obecna przepustowość portu to 3,25 mln rocznie. W Porcie Gdańsk planowane są kolejne, liczne inwestycje, zakładające m.in. przebudowę sieci drogowo-kolejowej, zwiększenie przepustowości towarowej o 50%, czy wzmocnienie terenu na stacji Gdańsk Port Północny. Inwestycje realizowane będą przez PKP PLK S.A. (932 mln PLN), oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (120 mln PLN), z czego część środków pokryje Unia Europejska w ramach programu Connecting Europe Facility.

Ponadto w Porcie Gdańsk zrealizowana ma zostać modernizacja Portu Północnego, w tym budowa torów do terminali węglowych oraz terminalu DCT. Planowana jest również budowa parkingu dla transportu drogowego, budowa 9 terminali, 8,5 km falochronów i zwiększenie powierzchni nabrzeży użytkowych. Zgodnie z projektem, powierzchnia lądowa portu zajmie 410 ha, i na przestrzeni 10 lat, zwiększy swoją roczną przepustowość niemal dwukrotnie. Obecnie trwa przetarg na wykonanie badań geotechnicznych i geologicznych P-18-2 T3 .

Port Morski Gdynia

W ubiegłym roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarli umowę na dofinansowanie projektu „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia”. Koszt inwestycji to 70 mln PLN, z czego 19,8 mln zostanie pokryte z funduszu Unii Europejskiej. Projekt zakłada elektryfikację bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego, budowę nowego toru oraz rozjazdów, czy wdrożenie nowego systemu sterowania ruchem kolejowym. Kolejne, planowane inwestycje to m.in. nowa obrotnica oraz pogłębienie akwenów portowych.

Zespół Portów Szczecin-Świnoujście

Bez inwestycji nie obejdzie się również w Zespole Portów Szczecin-Świnoujście, których nakład do 2027 roku przekroczy kwotę miliarda złotych. Zmodernizowane zostaną nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Zapowiadane jest również stworzenie nowoczesnego zaplecza wraz z parkingiem.

Źródła:

dctgdansk.pl, shiphub.pl, port.szczecin.pl, bct.gdynia.pl

2560 1704 Blog Tirsped