Przekop Mierzei Wiślanej – pierwszy statek przepłynął przez kanał

Zdjęcie: fot. NDI/BESIX

Przekop Mierzei Wiślanej czyli projekt realizacji Kanału żeglugowego Nowy Świat, mający połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jest na ukończeniu. 14 czerwca przez kanał przepłynął pierwszy statek (Osiłek – ponton roboczy typu jack-up), przecierając szlak i umożliwiając test wszystkich systemów. Przeprawa została nagrana w krótkim klipie przez wykonawcę robót -konsorcjum NDI/Besix. Do oficjalnego otwarcia pozostały jeszcze 3 miesiące – planowany termin oddania prac planowany jest na 17 września br.

Jak podaje Urząd Morski w Gdyni, śluza została zapełniona wodą do docelowego poziomu 1-go czerwca. Zakończone zostały niemal wszystkie prace nad portem osłonowym oraz w rejonie sztucznej wyspy. Prace trwają jeszcze nad montażem wyposażenia hydrotechnicznego, narzutem kamienia na falochron, testami ruchowymi bram, mostów obrotowych i systemu sterowania. Trwa również praca nad systemem kamer dozorowych, głośników ostrzegania, oświetlenia drogowego oraz instalacji sanitarnej.

Kanał Nowy Świat będzie miał 1300 metrów długości i skróci drogę do portu w Elblągu o około 100km, umożliwiając statkom ominięcie Cieśniny Piławskiej znajdującej się na terytorium Rosji. Przepłyną nim statki o długości do 100 metrów (lub 180m jako zestaw barek), szerokości do 20 metrów i zanurzeniu do 4,5 metra. Po obu stronach, przy wejściu do kanału zaplanowano szersze nabrzeża (120 metrów) umożliwiające postój statków oczekujących na przepłynięcie. Najwęższe miejsce ma 25 metrów i znajduje się na wysokości śluzy.

W trakcie realizacji jest już druga część inwestycji, obejmująca pracę nad torem wodnym na rzece Elbląg wraz z mostem w Nowakowie, której wykonawcą jest Budimex S.A.

Źródło: Urząd Morski w Gdyni, Gospodarkamorska.pl