We wtorek jeden z największych kontenerowców na świecie, zablokował Kanał Sueski, stając w poprzek i zatrzymując transporty realizowane tą drogą. Ever Given, obsługiwany przez firmę Evergreen to kontenerowiec zbudowany w 2018 roku, liczący ponad 400 metrów długości i mieszczący 20 124 TEU ładunków.
Statek został częściowo zalany i osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim, w trakcie burzy piaskowej. Jak donosi armator, statek stracił sterowność przez silne wiatry. Powstałe zatory możemy śledzić na stronie marinetraffic.com. Obecnie na przepłynięcie czeka ponad 150 statków.

Sytuacja w Kanale Sueskim. Dostęp: 26.03.2021
Od środy osiem holowników pracuje nad wyciągnięciem statku z mielizny i odblokowaniem kanału sueskiego stanowiącego kluczową arterię morską w handlu między Azją a Europą, przez który przechodzi około 12% światowego handlu.
Konsekwencje zatoru
Zawieszenie żeglugi i transportów przez Kanał Sueski wywołał wiele problemów w światowym łańcuchu dostaw. Nie wiadomo, kiedy kanał zostanie odblokowany. Jak donoszą eksperci; wysiłki mogą przynieść efekty w następnym tygodniu, gdy przypływy staną się silniejsze. Sytuacja jest napięta i może wpłynąć na stawki frachtu morskiego i cen towarów. Najpoważniejsze zakłócenia dotyczyć będą ropy, której ceny już poszły w górę o 4 proc. Przez Kanał Sueski dziennie transportowanych jest nawet 600 tys. baryłek ropy.
Update [29.03.2021]
Armatorzy ze względu na przedłużające się prace nad odblokowaniem Kanału Sueskiego przekierowują niektóre statki, aby zapewnić transport innymi trasami. Poniżej aktualizacja rejsów dotkniętych incydentem.
MSC
Do opłynięcia Afryki przekierowano m.in. następujące rejsy:
- Australia Express service: MSC SINDY, voyage MA109A
- 2M America service: MAERSK ALGOL, voyage 108E
- 2M Elephant service: MAERSK SKARSTIND, voyage 109E
- 2M Emerald service: BREMEN, voyage UL108W
- 2M Emerald service: MSC BILBAO, voyage UL109W
- INDUSA service: NORTHERN JAVELIN, voyage IV109R
- INDUSA service: VARNA BAY, voyage IV110R
- NWC to IPAK service: CONTI CORTESIA, voyage IP111R
- 2M Lion Service: MSC AMSTERDAM, voyage QL110W
- 2M Albatross service: MAERSK MERETE, voyage 111E
- 2M Silk Service: MAERSK MADISON, voyage 111E
Statki MSC, które zostały zawrócone:
- Usługa India-Med: MSC STELLA, rejs MI109R, wyładuje ładunek w porcie King Abdullah i wróci do Indii.
- Usługa INDUSA: SEAMAX DARIEN, rejs IV108R, wyładuje ładunki w portach śródziemnomorskich w oczekiwaniu na dalsze zamówienia.
Statki zakotwiczone na Wielkim Jeziorze Gorzkim podczas tranzytu:
- MSC ROMA (w kierunku południowym) – usługa NWC do IPAK, rejs IP109A
- MAERSK ESMERALDAS (w kierunku południowym) – służba szoguna 2M, rejs 107E
- MAERSK SAIGON (w kierunku południowym) – usługa 2M Elephant, rejs 107E
- GUNDE MAERSK (w kierunku południowym) – służba Empire 2M, rejs 108W
Statki płynące na południe:
- SEAMAX GREENWICH – usługa Australia Express, rejs MA108A
- MAERSK HANOI – serwis 2M Phoenix, rejs 109E
- SEAMAX NORWALK – usługa Himalaya Express, rejs IS109A
- GEORG MAERSK – serwis 2M Lion, rejs 106E
- MSC GIULIA – usługa Indus Express, rejs IU107R
- ADRIAN MAERSK – 2M America service, rejs 107E
Statki oczekujące w kierunku północnym:
- MSC ERICA – 2M Shogun service, rejs QH108W
- CONTI EVEREST – usługa Australia Express, rejs MA107RMSC RIFAYA – serwis 2M Albatross, rejs FB108W
- MSC BENEDETTA – usługa Himalaya Express, rejs IS109R
- MSC OSCAR – serwis 2M Tiger, rejs FT107W
- LE HAVRE – NWC to IPAK service, voyage IP110R
- EBBA MAERSK – 2M Condor service, voyage 109W
- MUNKEBO MAERSK – 2M Griffin service, voyage 109W
- MARY MAERSK – 2M Silk service, voyage 108W
Hapag-Lloyd
Jak możemy się dowiedzieć od Hapag-Lloyd, armator obecnie nie zna dokładnego czasu ETA swoich statków, których dotyczy problem. Część z nich została przekierowana, pozostałe oczekują na przepłynięcie, zgodnie z planowaną trasą.
Statki Hapag-Lloyd oczekujące na dalszą podróż:
- „Tsingtao Express” Voy 1209 E (DP 263357) czeka w Port Said (usługa IOS w kierunku wschodnim)
- „Salahuddin” Voy 016E (DP 265122) czeka w Port Said (usługa MD2 w kierunku wschodnim)
- „Athenian” Voy 1204 (DP 261750) czeka w Port Said (usługa TPI w kierunku wschodnim)
- „Al Rawdah” Voy 1305W (DP 261148) (usługa IOS w kierunku zachodnim)
- „New York Express” Voy 041E (DP 264927) zablokowany w Great Bitter Lake (MD1 w kierunku wschodnim)
- „Warnow Master” Voy 2100N (DP 269757) czeka w Suezie (FE4 w kierunku zachodnim)
- „Tokyo Bay” Voy 2108E (DP 262705) (w kierunku wschodnim IEX Port Said)
- „Barzan” Voy 014W (DP 266387) (FE2 Suez w kierunku zachodnim)
- „Laila” Voy 001E (DP 270067) (w kierunku wschodnim FE4 Port Said)
Statki partnerów z THE Alliance, które mają na pokładzie również kontenery Hapag-Lloyd, przekierowane przez Przylądek Dobrej Nadziei:
- „HMM Dublin”, Voy 003E (DP: 262200), (usługa FE2 w kierunku wschodnim)
- „HMM Stockholm”, Voy 003W (DP: 265016), (usługa FE3 w kierunku zachodnim)
- „HMM Rotterdam”, Voy 003E (DP: 265000), (usługa FE3 w kierunku wschodnim)
- „ONE Munchen”, Voy 027W (DP: 263268), (usługa EC4 w kierunku zachodnim)
- „YM Wellhead”, Voy 030E (DP: 263285), (usługa EC4 w kierunku wschodnim)
- „ONE Marvel”, Voy 054E (DP: 265224), (usługa EC5 w kierunku wschodnim)
Yang Ming Marine Transport Corporation
Yang Ming przekierował 6 statków, pozostałe oczekują na przepłynięcie przez Kanał.
Handel | Nazwa statku | Comn Voy | Kod rejsu | Status |
Azja / USEC | JEDEN MARVEL | 054E | EC5 109E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei |
YM WELLHEAD | 030E | EC4 108E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
ONE MUNCHEN | 027W | EC4 102W | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
ŚREDNI MOST | 013E | EC4 107E | Czeka w Suezie | |
MANDAT YM | 070E | EC5 108E | Czeka w Suezie | |
Azja / Europa | HMM DUBLIN | 003E | FE2 051E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei |
HMM SZTOKHOLM | 003W | FE3 109W | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
HMM ROTTERDAM | 003E | FE3 102E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
HYUNDAI PRESTIGE | 082E | FE4 104E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
NYK ORION | 066E | FP1 108A | Czeka nad Great Bitter Lake | |
JEDEN ŻURAW | 019E | FP2 105A | Czeka nad Great Bitter Lake | |
NEW YORK EXPRESS | 041E | MD1 103E | Czeka nad Great Bitter Lake | |
YM WISH | 029E | MD3 103E | Czeka nad Great Bitter Lake | |
HMM GDAŃSK | 003E | FE3 101E | Czeka w Port Saidzie | |
SHANGHAI EXPRESS | 037E | MD1 104E | Czeka w Port Saidzie | |
SALAHUDDIN | 016E | MD2 102E | Czeka w Port Saidzie | |
TOKIO BAY | 2108E | IEX 104E | Czeka w Port Saidzie | |
JEDEN ŁABĘDŹ | 016W | FP2 044BD | Czeka w Suezie | |
MOST MILANO | 014W | MD1 108W | Czeka w Suezie | |
ZWYCIĘZCA YM | 031W | MD3 107W | Czeka w Suezie | |
FONTANNA YM | 155W | IEX 109W | Czeka w Suezie | |
AMOLIANI | 2105W | IEX 110W | Czeka w Suezie |
China Ocean Shipping Company
13 statków COSCO napotkało utrudnienia w związku z incydentem. 2 z nich przekierowano wokół Afryki, pozostałe oczekują na przepłynięcie przez kanał.

Statki COSCO dotknięte incydentem | Źródło: lines.coscoshipping.com
Maersk
3 statki Maersk utknęły i czekają w kanale, 29 statków oczekuje na wejście do kanału, 15 statków zostało przekierowanych wokół Afryki. Status statku Maersk, klienci mogą sprawdzić na poniższej stronie:
https://www.maersk.com/portaluser/login
ONE
Jak możemy dowiedzieć się od strony Ocean Network Express, 17 statków armatora będzie miało opóźnienie w związku z sytuacją w Kanale Sueskim.

Statki ONE dotknięte incydentem | źrodło: One-line.com
CMA CGM
Wykaz statków CMA CGM dotkniętych blokadą Kanału Sueskiego:

Statki CMA CGM dotknięte incydentem | źrodło: Cma-cgm.com
OOCL
OOCL UNITED KINGDOM, OUK, voyage 16 – został przekierowany i opływa Afrykę.
Update [30.03.2021]
Statek Ever Given po wielu dniach został skutecznie odholowany. Tym samym żegluga w obie strony została wznowiona. Powstały zator będzie rozładowywany stopniowo, co prawdopodobnie zajmie kolejnych kilka dni. Obecnie na przepłynięcie kanałem czekają 422 statki.
Odblokowanie kanału to ogromna ulga dla armatorów, firm zajmujących się importem oraz eksportem, ale również dla władz Egiptu, które czerpią rocznie aż 5,6 mld USD zysków, z tytułu transportów odbywających się przez Kanał Sueski.