Transport towarów jest nieodłącznym elementem każdej działalności gospodarczej o charakterze handlowym. Aby zapewnić bezpieczeństwo i jakość przewożonych ładunków, należy odpowiednio je zabezpieczyć przed uszkodzeniem, przemieszczeniem lub utratą. W tym celu stosuje się różne metody i narzędzia, które zależą od rodzaju, wielkości, wagi i kształtu towaru oraz środka transportu.
Zabezpieczenie towarów w transporcie drogowym
Transport drogowy jest często wykorzystywany do przewozu towarów na krótkich i średnich dystansach. Wymaga on jednak odpowiedniego mocowania ładunku na pojeździe, aby zapobiec jego uszkodzeniu, przemieszczeniu lub utraty. Nieprawidłowe zabezpieczenie towarów w transporcie drogowym może prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa i strat materialnych.
Według danych przedstawionych przez firmę TT, od 60% do 65% przypadków uszkodzenia fizycznego ładunku wynika z niewłaściwego sposobu pakowania towaru zarówno w kontenerze lub naczepie. W transporcie morskim, przyjmuje się z kolei, że każdego roku ginie lub zostaje uszkodzonych około 0,001% wolumenu towarów. Do najczęstszych przyczyn reklamacji i roszczeń dotyczących cargo w transporcie intermodalnym należą:
- 31% – szkody spowodowane przez wodę i zamoknięcie towaru,
- 28% – uszkodzenia powstałe przez niewłaściwą temperaturę,
- 25% – uszkodzenia fizyczne spowodowane:
- złym zabezpieczeniem towaru,
- przemieszczeniem się towaru,
- wypadkom komunikacyjnym,
- błędami przy dokonywaniu przeładunku,
- pożarami,
- 6% – straty towaru i kradzieże (źródło: Recoupex).
Do zabezpieczania ładunków w transporcie drogowym stosuje się różne metody i narzędzia, takie jak:
- blokowanie – sztywne unieruchomienie towaru przy ścianach, słupach, listwach lub innych ładunkach za pomocą drewnianych belek, klinów, podkładów lub innych elementów blokujących;
- ryglowanie – zaryglowaniu towaru za pomocą metalowych belek lub drążków rozporowych;
- mocowanie za pomocą odciągów – przymocowanie towaru do punktów mocujących na pojeździe za pomocą pasów, lin lub łańcuchów;
- mocowanie progowe i panelowe – umieszczenie towaru między dwoma elementami ograniczającymi jego ruch.
Do zabezpieczania ładunków sypkich lub płynnych stosuje się dodatkowo specjalne pojemniki, skrzynie ładunkowe lub zasłony.
Zabezpieczenie towarów w transporcie morskim
Transport morski jest ekonomicznym sposobem przewozu dużych ilości towarów na duże odległości. Jednak wymaga on specjalnego zabezpieczenia ładunków przed uszkodzeniem, przemieszczeniem wewnątrz kontenera morskiego lub przed utratą towaru.
W transporcie morskim najczęściej używa się kontenerów jako uniwersalnych i bezpiecznych jednostek ładunkowych. Kontenery można łatwo załadowywać, rozładowywać i przenosić. Kontenery dzielą się na różne rodzaje w zależności od przeznaczenia.
Dowiedz się więcej o rodzajach kontenerów morskich:
Do zabezpieczania ładunków w kontenerach stosuje się:
- lashing – przymocowanie towaru do punktów mocujących w kontenerze;
- plomba butelkowa – zabezpieczenie drzwi kontenera plombą z numerem;
- wypełnianie wolnej przestrzeni – uzupełnianie pustych miejsc między towarem a ścianami kontenera.
W przypadku ładunków niestandardowych, stosuje się:
- opakowanie – osłonięcie towaru folią, siatką, płachtą lub innym materiałem;
- paletyzacja – umieszczenie towaru na paletach i przymocowanie go do nich;
- skrzyniowanie – umieszczenie towaru w skrzyniach i przymocowanie ich do pokładu statku.
Zapoznaj się z naszą ofertą:
Dowiedz się więcej o ubezpieczeniu cargo: