Rodzaje kontenerów w transporcie intermodalnym

Kontenery dwudziestostopowe 20′ – TEU

TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit) – to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20×8×8,5 stopy (6,10×2,44×2,59 metra lub ok. 39 m3) – czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem. Standardowy kontener wysyłkowy o długości 20 stóp pomieści w podstawie do 10 standardowych palet lub 11 europalet. W całym kontenerze może zmieścić się np. około 100 pralek.

Kontenery czterdziestostopowe 40′ – FEU

Kontener dwudziestostopowy jako jednostka podstawowa, jest wykorzystywana najczęściej. Nie oznacza to jednak, że jest to jedyna stosowana wielkość. Popularnym jest również kontener czterdziestostopowy, będący tej samej szerokości, jednak dwukrotnie dłuższy. Oznaczany jest on jednostką 1 FEU lub 2 TEU.

Rozmiary FEU i TEU są tak zaprojektowane, aby umożliwić układanie kontenerów jeden na drugim oraz w stosy. Uniwersalność i standaryzacja ich wielkości sprawia, że idealnie nadają się zarówno w transporcie morskim, kolejowym, jak i drogowym – co ma duże znaczenie podczas transportu intermodalnego i międzynarodowego.

Kontenery czterdziestostopowe zyskały większą popularność w transporcie drogowym, ze względu na maksymalne wykorzystanie długości zestawu, który jest dopuszczony przepisami i w wielu krajach, nie wymaga specjalnego zezwolenia.

Obecnie najczęściej używane są kontenery 20′ 40′ z oznaczeniami „Dry” lub „Dry Van” oraz GP (General Purpose) oraz 40′ o podwyższonej wysokości – 9’6 oznaczane HC lub HQ (High Cube).

Pozostałe kontenery

Open Top (OT)

Kontenery OT dostępne są w rozmiarach 20′ i 40′. Open Top to rodzaj kontenera, który ma zdejmowany wierzch. Znajdują zastosowanie w transporcie dużych ładunków, które nie mogą być łatwo załadowane przez drzwi i muszą być ładowane od góry – na przykład maszyny.

Kontenery chłodnicze – Reefer (RF)

To kontenery wyposażone w systemy kontroli temperatury, przeznaczone do transportu towarów, wymagających stałej temperatury. Chłodnie wyposażone są w jednostki umożliwiające podłączenie zasilania zewnętrznego, a także własne generatory prądu. Wykorzystywane są przede wszystkim do transportu żywności.

Flatrack (FR), platforma lub składana platforma (PL, COFL)

Kontenery flatrack używane są głównie do przewozu ładunków ponadnormatywnych, o dużej szerokości. Można załadować do nich duże maszyny jak np. koparki. Stosuje się je również w przypadku towarów pozostających w gabarycie, lecz wymagających szczególnej formy załadunku np. za pomocą dźwigów samojezdnych.

1920 1440 Blog Tirsped