Rząd przyjął projekt wdrożenia filara technicznego IV Pakietu Kolejowego

W piątek Rada Ministrów przyjęła projekt dotyczący zmiany ustawy o transporcie kolejowym. Projekt zakłada wdrożenie filara technicznego IV Pakietu Kolejowego.

Filar techniczny IV pakietu kolejowego to dyrektywa 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej oraz dyrektywa 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei., które powinny zostać wdrożone do 16 czerwca 2019r., lub o rok później w przypadku gdyby dany dany potrzebował więcej czasu na przygotowanie rynku kolejowego na zmiany. Pierwsze przepisy dotyczące IV Pakietu Kolejowego weszły w życie 12 maja br., teraz czas na implementację filara technicznego, którego  data wejścia w życie (w związku z COVID-19) została przesunięta na 31 października 2020.

IV Pakiet kolejowy

IV Pakiet Kolejowy to akty prawne, których celem jest stworzenie uproszczonego, jednolitego obszaru kolejowego Unii Europejskiej. Pakiet zakłada zwiększenie konkurencyjności unijnej kolei oraz europejskiego obszaru gospodarczego.

Co się zmieni?

Jak możemy przeczytać na stronie Urzędu Transportu Kolejowego: „producenci taboru będą mogli homologować pojazdy do ruchu międzynarodowego w Agencji Kolejowej Unii Europejskiej zamiast w szeregu krajowych władz bezpieczeństwa. Przewoźnicy zaś nie będą musieli uzyskiwać wielu certyfikatów bezpieczeństwa, ale tylko jeden.”

Chcesz wiedzieć więcej o IV Pakiecie Kolejowym?

IV Pakiet Kolejowy – co warto wiedzieć?

Źródło: wnp.pl, utk.gov.pl

1280 853 Blog Tirsped