IV Pakiet Kolejowy – co warto wiedzieć?

IV Pakiet Klejowy to zbiór 6 dokumentów legislacyjnych, mających na celu ujednolicenie i uproszczenie rynku usług kolejowych na obszarze Unii Europejskiej. Pakt został przygotowany w celu ożywienia i zwiększenia konkurencyjności unijnego transportu kolejowego. IV Pakiet Kolejowy składa się z dwóch głównych filarów.

Filar techniczny

Filar techniczny, który został przyjęty przez Parlament Europejski i Radę w kwietniu 2016 r., Obejmuje:

  • Rozporządzenie (UE) 2016/796 w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 881/2004
  • Dyrektywa (UE) 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona dyrektywy 2008/57 / WE)
  • Dyrektywa (UE) 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa kolei (wersja przekształcona dyrektywy 2004/49 / WE)

Filar techniczny IV Pakietu Kolejowego zakłada m.in.:

  • wzmocnienie roli Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA), która przejmie część kompetencji krajowych organów ds. bezpieczeństwa (NSA) w państwach członkowskich Unii,
  • wydawanie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa, zezwoleń na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu przez RRA, która będzie również dokonywała preautoryzacji systemu ERTMS.
  • działanie ERA jako „One Stop Shop” – punkt kompleksowej obsługi poprzez platformę informatyczną, przy pomocy której wnioskodawcy będą mogli składać wnioski i przesyłać dokumenty.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zachowa kompetencje do dopuszczenia do eksploatacji urządzeń stałych (infrastruktury kolejowej) wchodzących w skład podsystemów „sterowanie – urządzenia przytorowe”, „energia” i „infrastruktura”, a także do wydawania zezwoleń na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, gdy jego obszar użytkowania ograniczony jest do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Filar Rynkowy

„Filar rynkowy”, który został przyjęty w grudniu 2016 r., Obejmuje:

  • Rozporządzenie (UE) 2016/2338 zmieniające rozporządzenie (UE) 1370/2007, które dotyczy udzielania zamówień publicznych na usługi w zakresie krajowych kolejowych przewozów pasażerskich („rozporządzenie w sprawie obowiązku użyteczności publicznej”)
  • Dyrektywa 2016/2370 / UE zmieniająca dyrektywę 2012/34 / UE, która dotyczy otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową („dyrektywa w sprawie zarządzania”)
  • Rozporządzenie (UE) 2016/2337 uchylające rozporządzenie (EWG) 1192/69 w sprawie normalizacji rachunków przedsiębiorstw kolejowych

Filar rynkowy IV Pakietu Kolejowego zakłada m.in.:

  • Zmiany kompetencji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,
  • Zmiany w licencjonowaniu,
  • Zmiany w zarządzaniu infrastrukturą kolejową,
  • Zmiany dotyczące zamówień publicznych.

Co IV Pakiet Kolejowy zmieni z perspektywy spedycyjnej?

  • zdecydowana liberalizacja rynku przewozów intermodalnych,
  • wzrost konkurencyjności międzygałęziowej kolei,
  • uproszczenie przepisów, dotyczących udzielania licencji przewoźnikom,
  • możliwość zawierania nowego rodzaju umów między przewoźnikami a zarządcami infrastruktury,
  • możliwość negocjacji stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej.
1280 853 Blog Tirsped