IV Pakiet Klejowy to zbiór 6 dokumentów legislacyjnych, mających na celu ujednolicenie i uproszczenie rynku usług kolejowych na obszarze Unii Europejskiej. Pakt został przygotowany w celu ożywienia i zwiększenia konkurencyjności unijnego transportu kolejowego. IV Pakiet Kolejowy składa się z dwóch głównych filarów.
Filar techniczny
Filar techniczny, który został przyjęty przez Parlament Europejski i Radę w kwietniu 2016 r., Obejmuje:
- Rozporządzenie (UE) 2016/796 w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 881/2004
- Dyrektywa (UE) 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona dyrektywy 2008/57 / WE)
- Dyrektywa (UE) 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa kolei (wersja przekształcona dyrektywy 2004/49 / WE)
Filar techniczny IV Pakietu Kolejowego zakłada m.in.:
- wzmocnienie roli Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA), która przejmie część kompetencji krajowych organów ds. bezpieczeństwa (NSA) w państwach członkowskich Unii,
- wydawanie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa, zezwoleń na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu przez RRA, która będzie również dokonywała preautoryzacji systemu ERTMS.
- działanie ERA jako „One Stop Shop” – punkt kompleksowej obsługi poprzez platformę informatyczną, przy pomocy której wnioskodawcy będą mogli składać wnioski i przesyłać dokumenty.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zachowa kompetencje do dopuszczenia do eksploatacji urządzeń stałych (infrastruktury kolejowej) wchodzących w skład podsystemów „sterowanie – urządzenia przytorowe”, „energia” i „infrastruktura”, a także do wydawania zezwoleń na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, gdy jego obszar użytkowania ograniczony jest do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Filar Rynkowy
„Filar rynkowy”, który został przyjęty w grudniu 2016 r., Obejmuje:
- Rozporządzenie (UE) 2016/2338 zmieniające rozporządzenie (UE) 1370/2007, które dotyczy udzielania zamówień publicznych na usługi w zakresie krajowych kolejowych przewozów pasażerskich („rozporządzenie w sprawie obowiązku użyteczności publicznej”)
- Dyrektywa 2016/2370 / UE zmieniająca dyrektywę 2012/34 / UE, która dotyczy otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową („dyrektywa w sprawie zarządzania”)
- Rozporządzenie (UE) 2016/2337 uchylające rozporządzenie (EWG) 1192/69 w sprawie normalizacji rachunków przedsiębiorstw kolejowych
Filar rynkowy IV Pakietu Kolejowego zakłada m.in.:
- Zmiany kompetencji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,
- Zmiany w licencjonowaniu,
- Zmiany w zarządzaniu infrastrukturą kolejową,
- Zmiany dotyczące zamówień publicznych.
Co IV Pakiet Kolejowy zmieni z perspektywy spedycyjnej?
- zdecydowana liberalizacja rynku przewozów intermodalnych,
- wzrost konkurencyjności międzygałęziowej kolei,
- uproszczenie przepisów, dotyczących udzielania licencji przewoźnikom,
- możliwość zawierania nowego rodzaju umów między przewoźnikami a zarządcami infrastruktury,
- możliwość negocjacji stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej.