Transport to kluczowa gałąź zarówno polskiej, jak i europejskiej gospodarki. Nasze rodzime firmy transportowe znajdują się na pozycji lidera branży drogowej w Europie – a jak pokazują badania, zapotrzebowanie na usługi będzie stale rosnąć.
Obecnie w polskim sektorze transportu drogowego zatrudnionych jest 622,9 tys. osób (dane z GUS). Zatrudnienie od lat utrzymuje się w tendencji wzrostowej, jednak zapotrzebowanie na kierowców rośnie znacznie szybciej niż liczba osób zdecydowanych podjąć pracę w zawodzie. Liczba wakatów wynosi już aż 100 tys., co oznacza że niedobór kierowców zawodowych jest bardzo duży. Prognozuje się, że do 2022 roku luka pogłębi się niemal dwukrotnie (dane PwC).
Niedobór kierowców związany jest z brakiem wymaganych licencji i uprawnień, starzejącym się społeczeństwem, a także stosunkowo niewielkim nakładem na employer branding w branży transportowej. Niestety praca kierowcy zawodowego wciąż nie jest postrzegana jako atrakcyjna, a zmiana tego wizerunku powinna leżeć w gestii każdej firmy logistycznej.
Do wielu osób planujących swoją ścieżkę kariery nie docierają komunikaty przewoźników, w związku z czym poszukujący pracy nie znają zalet pracy jako kierowcy zawodowi. Jak wskazuje raport PwC aż 43% polskich firm transportowych ma trudności ze znalezieniem pracowników. Eksperci podkreślają, że do zapełnienia powstałej luki niezbędne są działania instytucji szkoleniowych, a także zaangażowanie branży TSL w promocję miejsc pracy.
Jakie wyzwania czekają pracodawców w branży transportowej?
Wśród najważniejszych wyzwań należy przede wszystkim wskazać:
- Wdrożenie tzw. pakietu mobilności,
- Dostosowanie firmy do zmiany pokoleniowej oraz rosnącej rotacji pracowników,
- Przygotowanie się na rosnącą wielokulturowość wśród pracowników,
- Ułatwienie uzyskiwania pozwolenia na pracę i odpowiednich dokumentów dla osób z zagranicy,
- Podjęcie działań employer brandingowych i zwiększanie atrakcyjności miejsc pracy na tle innych firm TSL,
- Wprowadzenie optymalizacji i automatyzacji wielu procesów w firmie, aby uniknąć wzrostu cen frachtu, przy rosnących kosztach zatrudnienia.
Źródła: PwC, pitd.org.pl