Znamy projektantów Centralnego Portu Komunikacyjnego

Planowany od 2017 roku węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, doczekał się wyboru biura architektonicznego, które zajmie się projektem całego przedsięwzięcia. W postępowaniu na Master Architekta terminala i dworca kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego uczestniczyło pięć firm, natomiast najwyżej oceniona została oferta złożona przez konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold.

Prace zostały wycenione na kwotę 856 mln zł, czyli – jak podkreśla spółka CPK – o 100 mln zł mniej niż zakładany w kosztorysie budżet wysokości 962 mln zł brutto.

Kim są Foster+Partners?

Wyłonieni w ramach dialogu konkurencyjnego architekci Foster+Partners to firma o brytyjskich korzeniach. Jej założycielem jest Norman Foster, a do najważniejszych projektów zalicza się między innymi Millennium Bridge, HSBC Tower czy przebudowany w 2007 roku Stadion Wembley. 

Architekci Foster+Partners dysponują również doświadczeniem w zakresie projektowania portów lotniczych. Wśród swoich realizacji mogą pochwalić się portem lotniczym Chek Lap Kok w Hongkongu, Beijing Capital w Pekinie, międzynarodowym lotniskiem New Doha International czy London Stansted. 

W Polsce projekt autorstwa Foster+Partners możemy już podziwiać w Warszawie. To oni stoją za aktualnie najwyższym budynkiem w naszym kraju i w całej Unii Europejskiej – Varso Tower. 

Na kiedy planowany jest projekt i realizacja?

Jak zapowiada Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK, gotowa koncepcja projektowa spodziewana jest w połowie przyszłego roku. Choć samą wizję lotniska znamy już od 2019 roku, kiedy to zostały opublikowane pierwsze wizualizacje, nie jest gwarantowane, że nie ulegnie ona zmianie. 

Część założeń dotyczących budowy CPK, od roku 2019 i kryzysu wywołanego pandemią, uległa dezaktualizacji. Początkowo zakładano, że lotnisko w I etapie funkcjonowania obsługiwało będzie 45 mln pasażerów rocznie, w II etapie natomiast 100 mln pasażerów rocznie.

Obecnie, według prognoz IATA (ang. The International Air Transport Associatio – Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych), mowa o niespełna 30 mln obsługiwanych pasażerów w 2029 r, tj. w pierwszym pełnym roku po planowanym oddaniu lotniska do użytku, i 65 mln pasażerów w latach 2045-2060. Osiągnięcie przepustowości na poziomie 100 mln pasażerów rocznie to aktualnie dość odległa perspektywa. 

Źródło: Money.pl

1280 720 Blog Tirsped