Samoloty zanieczyszczające powietrze, nie wpisują się w trend walki z globalnym ociepleniem i troską o środowisko. Przyszłość należy więc do jednostek bardziej ekologicznych i przyjaznych naturze. Jakie rozwiązania proponują czołowi dostawcy samolotów czyli Airbus oraz Boeing?
Nowe koncepcje i projekty Airbusa
Airbus przedstawił 3 koncepty nowych, bezemisyjnych samolotów, które napędzić ma wodór (turbina gazowa). Każdy z 3 przedstawionych projektów to zupełnie inne podejście do transportu lotniczego, inna technologia i konfiguracja aerodynamiczna. Pierwsza przedstawiona jednostka to samolot turbowentylatorowy o pojemności 120-200 pasażerów i zasięgu ponad 3700 km. Drugi z przedstawionych projektów to konstrukcja turbośmigłowa o pojemności do 100 pasażerów i zasięgu ponad 1850 km. Ostatni projekt to prawdziwy samolot przyszłości! Dynamiczny, spłaszczony kadłub i zmniejszone nadwozie przypomina nieco transportową wersję Northrop B-2 Spirit.
Jak podkreślają pracownicy Airbusa wodór to doskonały kierunek na zachowanie neutralności klimatycznej i rozwój nowych technologii, które producent przewiduje wdrożyć do w 2035 roku. Jak możemy przeczytać w komunikacie, na oficjalnej stronie Airbusa: Koncepcje, które dziś przedstawiamy, dają światu przebłysk naszej ambicji, by realizować śmiałą wizję przyszłości bezemisyjnych lotów – Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa.
Boeing i SkyNRG stawiają na SAF
Boeing i SkyNRG nawiązują współpracę, aby rozwijać technologie oparte o zrównoważone paliwa lotnicze (SAF). SAF to nic innego jak mieszanka konwencjonalnego paliwa lotniczego (JET-A1) i biopaliwa wytwarzanego z odpadów komunalnych jak np. zużyty olej roślinny. Nie jest to jednak niezwykle nowatorska technologia, która jest w pełni bezemisyjna.
SAF zastosowany został już w tym roku m.in. przez firmę Air France, podczas lotu rejsowego linii Air France z Paryża do Montrealu, który odbył się 18 maja bieżącego roku. Rejs Air France przygotowali wspólnie Air France-KLM, Grupa Total, Grupa ADP (paryskie lotniska) oraz Airbus.
KLM wraz z SkyNRG i SHV ogłosiły już plany budowy w Europie fabryki, która będzie produkować zrównoważone paliwo lotnicze SAF.