Zmiany w Incoterms 2020

Incoterms to międzynarodowe reguły handlowe, przygotowane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ang. International Chamber of Commerce), które standaryzują warunki umów sprzedaży, zakupu i transportu dóbr. Po 10 latach funkcjonowania Incoterms 2010, przyszedł czas na aktualizację i wprowadzenie w życie nowego wydania.

Reguły pozwalają stronom umowy na prostsze określenie zasad dostarczenia towaru, określając między innymi podział kosztów oraz ryzyka. Mają charakter obligatoryjny i wyznaczone są dla każdego rodzaju środka transportu.

Jakie są najważniejsze zmiany w Incoterms 2020?

  • Zastąpienie reguły DAT, nową regułą – DPU,
  • Zmiana wewnętrznej struktury not wyjaśniających oraz ich aktualizacja.
Incoterms 2020
EXW Z zakładu – miejsce dostawy
FCA Dostarczone do przewoźnika – miejsce dostawy
FAS Dostarczone wzdłuż burty statku – port załadunku
FOB Dostarczone na statek – port załadunku
CFR Koszt i fracht – port przeznaczenia
CPT Przewóz opłacony do – miejsca przeznaczenia
CIF Koszt, ubezpieczenie i fracht – port przeznaczenia
CIP Przewóz i ubezpieczenie opłacone do – miejsce przeznaczenia
DPU Dostarczone do miejsca z rozładunkiem – miejsce przeznaczenia
DAP Dostarczone do miejsca – miejsce przeznaczenia
DDP Dostarczone, cło opłacone – miejsce przeznaczenia

Incoterms 2010, a Incoterms 2020

Aktualnie koszty są scentralizowane w A9/B9 każdej reguły Incoterms:

  • CIP wymaga teraz ubezpieczenia z minimalnym pokryciem zgodnie z Instytutowymi Klauzulami Ładunkowymi A (przewidują ubezpieczenie towaru od wszelkich ryzyk, z zastrzeżeniem wyszczególnionych wyjątków),
  • Incoterms FCA (Dostarczone do przewoźnika) oferuje teraz dodatkową opcję sporządzenia na pokładzie notacji na liście przewozowym przed załadunkiem towarów na statek,

  • CIF wymaga teraz ubezpieczenia z minimalnym pokryciem zgodnie z Instytutowymi Klauzulami Ładunkowymi C (przewidują ubezpieczenie towaru od ryzyk nazwanych – ryzyk elementarnych, z zastrzeżeniem wyszczególnionych wyjątków),
  • Reguły Incoterms Dostarczone do przewoźnika (FCA), Dostarczone do miejsca (DAP), Dostarczone do miejsca wyładowane (DPU) i Dostarczone, cło opłacone (DDP) uwzględniają teraz okoliczność, w której towary mogą być przewożone bez udziału przewoźnika zewnętrznego, za pomocą własnego środka transportu,
  • Incoterms 2020 wyraźnie przenoszą odpowiedzialność za wymagania związane z bezpieczeństwem i kosztami dodatkowymi na sprzedawcę,
  • Regułę Dostarczone do terminala (DAT) zamieniono na Dostarczono do miejsca wyładowane (DPU). Miejscem przeznaczenia może być dowolne miejsce, nie tylko „terminal”,
  • Kluczową kwestią jest to, że DPU odmiennie od innych reguł ustanawia, że ryzyko przechodzi ze sprzedawcy na nabywcę wraz z zakończeniem rozładunku (a nie wraz z postawieniem środka transportu wraz z ładunkiem gotowego do rozładunku).

Zobacz również

Incoterms 2020 – reguły dla każdego środka transportu

1920 1279 Blog Tirsped