Incoterms to międzynarodowe reguły handlowe, przygotowane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ang. International Chamber of Commerce), które standaryzują warunki umów sprzedaży, zakupu i transportu dóbr. Po 10 latach funkcjonowania Incoterms 2010, przyszedł czas na aktualizację i wprowadzenie w życie nowego wydania.
Reguły pozwalają stronom umowy na prostsze określenie zasad dostarczenia towaru, określając między innymi podział kosztów oraz ryzyka. Mają charakter obligatoryjny i wyznaczone są dla każdego rodzaju środka transportu.
Jakie są najważniejsze zmiany w Incoterms 2020?
- Zastąpienie reguły DAT, nową regułą – DPU,
- Zmiana wewnętrznej struktury not wyjaśniających oraz ich aktualizacja.
Incoterms 2020 | |
EXW | Z zakładu – miejsce dostawy |
FCA | Dostarczone do przewoźnika – miejsce dostawy |
FAS | Dostarczone wzdłuż burty statku – port załadunku |
FOB | Dostarczone na statek – port załadunku |
CFR | Koszt i fracht – port przeznaczenia |
CPT | Przewóz opłacony do – miejsca przeznaczenia |
CIF | Koszt, ubezpieczenie i fracht – port przeznaczenia |
CIP | Przewóz i ubezpieczenie opłacone do – miejsce przeznaczenia |
DPU | Dostarczone do miejsca z rozładunkiem – miejsce przeznaczenia |
DAP | Dostarczone do miejsca – miejsce przeznaczenia |
DDP | Dostarczone, cło opłacone – miejsce przeznaczenia |
Incoterms 2010, a Incoterms 2020
Aktualnie koszty są scentralizowane w A9/B9 każdej reguły Incoterms:
- CIP wymaga teraz ubezpieczenia z minimalnym pokryciem zgodnie z Instytutowymi Klauzulami Ładunkowymi A (przewidują ubezpieczenie towaru od wszelkich ryzyk, z zastrzeżeniem wyszczególnionych wyjątków),
- Incoterms FCA (Dostarczone do przewoźnika) oferuje teraz dodatkową opcję sporządzenia na pokładzie notacji na liście przewozowym przed załadunkiem towarów na statek,
- CIF wymaga teraz ubezpieczenia z minimalnym pokryciem zgodnie z Instytutowymi Klauzulami Ładunkowymi C (przewidują ubezpieczenie towaru od ryzyk nazwanych – ryzyk elementarnych, z zastrzeżeniem wyszczególnionych wyjątków),
- Reguły Incoterms Dostarczone do przewoźnika (FCA), Dostarczone do miejsca (DAP), Dostarczone do miejsca wyładowane (DPU) i Dostarczone, cło opłacone (DDP) uwzględniają teraz okoliczność, w której towary mogą być przewożone bez udziału przewoźnika zewnętrznego, za pomocą własnego środka transportu,
- Incoterms 2020 wyraźnie przenoszą odpowiedzialność za wymagania związane z bezpieczeństwem i kosztami dodatkowymi na sprzedawcę,
- Regułę Dostarczone do terminala (DAT) zamieniono na Dostarczono do miejsca wyładowane (DPU). Miejscem przeznaczenia może być dowolne miejsce, nie tylko „terminal”,
- Kluczową kwestią jest to, że DPU odmiennie od innych reguł ustanawia, że ryzyko przechodzi ze sprzedawcy na nabywcę wraz z zakończeniem rozładunku (a nie wraz z postawieniem środka transportu wraz z ładunkiem gotowego do rozładunku).
Zapoznaj się z naszą ofertą:
Zobacz również
Incoterms 2020 – reguły dla każdego środka transportu