Ożywienie gospodarki po zniesieniu obostrzeń spowodowało zmiany cen stawek frachtowych. Globalne otwieranie gospodarki przebiega jednak nierównomiernie, przez co w bieżącym kwartale przewiduje się wahania stawek. Związane jest to z trudnością przewidywania popytu przez armatorów oraz spedytorów.
Ceny transportu morskiego spadały od początku roku, aż do końca kwietnia. Od maja rozpoczęła się tendencja wzrostowa. Zgodnie z Drewry World Container Index w ubiegłym miesiącu ceny zostały podniesione o 20%. Największy skok stawek odnotowało połączenie na trasie Szanghaj – Los Angeles (skok o 47%). Nie wszystkie trasy doświadczyły podwyżek – spadki odnotowują m.in. połączenia transatlantyckie.
Spedytorzy podkreślają, że globalne stawki frachtu morskiego osiągnęły najwyższy poziom od pięciu lat, również ze względu na trudniejsze warunki pracy i ograniczoną przepustowość.
Źródła: gospodarkamorska.pl, export.org.uk