Spedycja morska to niezwykle ważna gałąź branży TSL. Transportami morskimi przemieszcza się około dziewięćdziesiąt procent światowych towarów, z czego ponad siedemdziesiąt procent to ładunek skonteneryzowany. Jakie ciekawostki, o których prawdopodobnie nie słyszeliście kryje logistyka morska?
Statki
Na świecie pływa łącznie około 55 000 statków – tankowców, statków pasażerskich, kontenerowców, statków rybackich i masowców. Ponad 5360 ze wszystkich pływających jednostek to kontenerowce, których łączna pojemność to około 275 mln dwt.*
Największe ze statków są znacznie większe niż czołowe drapacze chmur w Unii Europejskiej. Największe pływające kontenerowce: HMM Algeciras, czy MSC Gulsun są aż 90m dłuższe niż wysokość iglicy Varso Tower i 163m dłuższe niż iglica Pałacu Kultury i Nauki.
Armatorzy
W transporcie morskim przewoźników nazywa się armatorami. Ich oferta nie jest mocno zróżnicowana, bowiem dziesięciu największych z nich posiada aż 83,7% rynku. Są to kolejno: Maersk i MSC, które łącznie tworzą sojusz 2M, następnie COSCO Shipping, CMA CGM, Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE), Evergreen Marine, Hyundai Merchant Marine, Yang Ming Marine Transport Corporation, oraz ZIM.
Największym armatorem polskiego pochodzenia jest Polska Żegluga Morska (POLSTEAM), posiadająca łącznie 62 statki. Kraje z największą flotą to Niemcy, Japonia i Grecja.
Zobacz również:
Kontenery
Standardowe kontenery w transporcie morskim mierzą 20 lub 40 stóp długości. Pojemność pierwszego z nich stanowi standardową w branży miarę pojemności „TEU” (jednostka ekwiwalentu dwudziestu stóp). Około 80% kontenerów na świecie wytwarzają trzy chińskie firmy – CIMC, DFIC i CXIC.
Standardowy kontener (1 TEU) bez towaru waży około 2 tony i może pomieścić około 24 900 puszek lub około 48 000 bananów.** Największy kontenerowiec świata – HMM Algeciras ma pojemność 23 964 TEU czyli 1 miliard, 150 milionów bananów – to ponad 2 razy więcej niż całkowita liczba mieszkańców UE.
Roczne dane
Drogą morską rocznie transportuje się około 11 miliadrów ton ładunków, z czego około 8 to ładunki suche, transportowane przez masowce. Pozostałe 3 mld ton to ładunki kontenerowe – w 2020 roku ich globalna przepustowość osiągnęła około 775 milionów TEU.
O tym jak potężną branżą jest transport morski świadczyć mogą również obroty wiodących armatorów. Dla przykładu roczne przychody MSC Industrial Direct w 2020 r. wyniosły 3,192 mld USD.
Zatrudnienie
W branży żeglugowej zatrudnionych jest około 1,5 miliona osób. Pracownicy z Filipin stanowią jedną trzecią z nich. Tylko 2% to kobiety.
Odległości
Kontenerowce pokonują w ciągu roku ogromne odległości, które przeciętnie stanowią 75% drogi na Księżyc (tam i z powrotem).***
Źrodła: * statista.com, **costamare.com, Wikipedia, coleintl.com, ***easyfreight.co.nz, stats.unctad.org, ec.europa.eu