Raport o ecommerce 2023

Raport o rosnącym znaczeniu e-commerce w Polsce i Europie (2023)

Handel internetowy rozwija się nadzwyczaj dynamicznie i zgodnie z prognozami PwC, polski rynek ecommerce do 2026 roku osiągnie wartość 162 mld PLN. Szczególnie kraje europejskie na wysoką skalę wiodą prim w kupowaniu i sprzedawaniu towarów oraz usług za pośrednictwem internetu. Dogodna forma składania zamówienia poprzez przeglądarki i aplikacje zyskuje coraz większe grono zwolenników. Do najpopularniejszych form handlu elektronicznego należą kolejno: sklepy internetowe (53%), a także serwisy aukcyjne / marketplace’y (47% według raportu Statista 2022).

Według danych Data Report 2022, najbardziej dochodową branżą online jest moda. W roku 2022 osiągnęła globalną wartość w wysokości 871,2 miliarda dolarów, a prognozy wskazują, że będzie odpowiadała za 11,4% spodziewanej globalnej rocznej stopy wzrostu w najbliższych latach (źródło: fitsmallbusiness). Jakie branże jeszcze cechują się dużą sprzedażą?

  1. Elektronika – 765,7 mld USD,
  2. Zabawki i hobby – 601,7 mld USD
  3. Meble – 387,7 mld USD,
  4. Kosmetyki i środki higieny osobistej – 368,2 mld USD,
  5. Żywność – 244 mld USD,
  6. Napoje – 207,9 mld USD,
  7. Multimedia (książki, filmy, gry wideo itp.) – 143,8 mld USD.

Ecommerce na świecie

Oto największe rynki e-commerce na świecie na koniec 2022 roku oraz ich wartość:

  1. Chiny – 1538 mld USD,
  2. Stany Zjednoczone – 875 mld USD,
  3. Japonia – 241 mld USD,
  4. Niemcy – 148 mld USD,
  5. Wielka Brytania – 143 mld USD,
  6. Korea Południowa – 118 mld USD,
  7. Indie – 97 mld USD,
  8. Francja – 96 mld USD,
  9. Indonezja – 59 mld USD,
  10. Kanada – 59 mld USD.

Źródło: Oberlo 2022

Dla porównania polski rynek e-commerce w tym czasie (2022r.) wyceniany był na 109 mld PLN czyli ok. 26,3 mld USD (PwC).

E-commerce w Europie 2023

Badania przeprowadzone na podstawie źródeł PayPal e-Commerce Index Europe wskazują dokładnie na upodobania i zwyczaje zakupowe Europejczyków w internecie. Rekordowe kwoty online wydają Szwedzi. Autorzy badań podkreślają, że jest to związane przede wszystkim z  wysokim odsetkiem osób płacących rachunki przez internet, w kwestii zakupów online prym wiodą jednak Niemcy i Brytyjczycy.

System PayPal, dzięki któremu można łatwo dokonać płatności jest niezwykle jest popularny w Niemczech oraz we Włoszech. Z kolei kartami kredytowi najchętniej posługują się Francuzi i Belgowie. Okazuje się, że co trzeci konsument z tych krajów wybiera taką formę płatności. Zaś karty debetowe to ulubiona forma płatności w Irlandii, Wielkiej Brytanii oraz Grecji. W Polsce najchętniej wybieraną formą płatności jest BLIK – preferencję dla tej metody wskazuje 70% ankietowanych. Ponadto, w Polsce popularne są również przelewy online (38%) oraz karty płatnicze (34%). (źródło: Tpay).

Co wyróżnia europejski e-commerce?

W Europie średnio co trzeci zakup online realizowany jest w sklepach należących do międzynarodowych sprzedawców. Taka forma zakupów dla przeciętnego Europejczyka jest niezwykle wygodna oraz niezależna. Większość respondentów oprócz możliwości dowolnego wyboru towaru wskazuje na oszczędność czasu. Zakupy online można dokonywać o każdej porze dnia i nocy. Zdecydowana ich większość jest dokonywana w godzinach 10:00-13:00 oraz 20:00-22:00 (źródło: Ceneo).

W Polsce trend wygląda nieco inaczej – 75% Polek i Polaków decyduje się na rodzime sklepy internetowe, jednak możliwość porównywania cen oraz dogodnych form płatności bez wątpienia kusi. Europejski raport e-commerce 2023 przeprowadził dokładną analizę ostatnich pięciu lat. Na tej podstawie wytyczono główne aspekty motywujące konsumentów do robienia zakupów za granicą. Na decyzje wpływają trzy zasadnicze powody:

  • konkurencyjne ceny,
  • dostęp do produktów, których nie ma w kraju,
  • możliwość poznania nowych marek.

Warto wspomnieć o różnorodności zainteresowań produktami nabywanymi online. Korzystając z płatności odroczonych klienci najczęściej, kupują bardzo wartościowe przedmioty. Głównie markową odzież oraz sprzęt elektroniczny wysokiej klasy. Ogromnym powodzeniem cieszą się produkty z kategorii zdrowia i urody. Szczególnie na rynku angielskim oraz niemieckim uznanie zyskują kosmetyki naturalne, pozyskiwane z ekstraktów roślinnych. dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn w różnym przedziale wiekowym. Z kolei Francuzi najchętniej kupują droga internetową towary z kategorii dom i ogród. Wynika to zapewne z formy doręczenia przesyłek przez kuriera bezpośrednio do domu. E-commerce zapewnia konsumentom, jak i przedsiębiorstwom w różnych regionach codzienny dostęp do kluczowych usług i towarów. Zwłaszcza kraje oraz regiony wyspiarskie dzięki takiej formie zakupów funkcjonują bez żadnych ograniczeń.

E-commerce w Polsce

Pierwsze sklepy internetowe, katalogi e-sklepów oraz platformy aukcyjne w Polsce zaczęły powstawać w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Początki zakupów online nie cieszyły się ogromną popularnością. Sceptyczne nastawienie do takiej formy zakupów wynikało z obawy o bezpieczeństwo wydawanych pieniędzy, oraz za sprawą długiego oczekiwania na towar. Obecnie Polacy pokochali zakupy w internecie. Najnowszy raport Gemius jasno pokazuje, że taka forma zakupów dzięki usprawnionej usłudze doręczenia przesyłki zyskuje zaufanie wśród większej rzeszy Polaków – 79% z internautów dokonało w ostatnich latach przynajmniej jednego zakupu online, z czego 51% zamówień zostało złożone przez kobiety. Najaktywniejsze w zakresie zakupów online jest pokolenie Z – 18% z nich dokonuje nawet kilku zakupów online dziennie oraz pokolenie Millenialsów – 38% z nich robi zakupy w internecie nawet kilka razy w tygodniu (źródło: Gemius).

Polskie firmy kurierskie, w tym przede wszystkim InPost zwiększyły swoją dominację w kategorii najpopularniejszej formy dostawy. Udział InPostu w rynku wzrósł do 23% w 2020 roku. Dostawa door-todoor cieszy się uznaniem wśród osób dokonujących zakupy po czterdziestym roku życia. Są to na ogół mieszkańcy regionów o słabszej infrastrukturze. Z kolei w grupie wiekowej 15-24 lata, preferowaną formą dostawy jest Paczkomat.

Ekologiczna logistyka

Ważnym trendem w zakresie logistyki oraz e-commerce stała się także ekologia. Jak wskazuje PayPal 60% mieszkańców Europy preferuje produkty ekologiczne i przyjazne dla środowiska. W Polsce niemal 70% konsumentów podczas wyboru produktów zwraca uwagę na ekologię. Nie inaczej sprawa wygląda w zakresie wysyłki produktów – według raportu „Sustainability and the Consumer”, 65% respondentów uważa, że istotne jest, aby opakowanie było nadające się do ponownego przetworzenia, dla 42% ankietowanych ważne jest, aby opakowanie zawierało materiały pochodzące z recyklingu. Zauważalne jest również, że 49% konsumentów zwraca uwagę na redukcję ilości stosowanych opakowań.

Bardzo szerokim trendem na rynku logistyki magazynowej, który wskazuje się jako szczególnie istotny dla rozwoju innowacyjnych rozwiązań produktowych i procesowych jest wzrost znaczenia idei zrównoważonego rozwoju. W ramach tego trendu podkreślić należy: wzrost znaczenia aspektów ekologicznych w tym zmniejszenie emisji CO2, znaczenie budowy strategii CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu), zrównoważone zarządzanie zasobami (związane z dostępnością zasobów).

Sławomir Kosior – Dyrektor Logistyki  – Tirsped

Pandemia impulsem rozwoju zakupów online

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego wzrosła zasadniczo liczba gospodarstw domowych z dostępem do internetu z 60% w 2012 do 96,2% w 2021 roku. Do rozwoju e-commerce w Polsce przyczynił się przede wszystkim czas pandemii. Okres przymusowej izolacji wywarł kluczowe znaczenie na możliwości dokonania zakupów online. Nagle zauważono korzyści płynące z takich zakupów. Inwestycje w cyfrowe kanały sprzedaży planowane były na długie lata. Tymczasem podczas pandemii zrealizowano je w kilka miesięcy.

1279 854 Blog Tirsped