W 2023 roku branża logistyczna w Polsce odnotowała dynamiczny rozwój, wiele nowych inwestycji, jak i doświadczyła wyzwań związanych z inflacją oraz licznymi zmianami w regulacjach prawnych. Co się działo w 2023 roku? Oto podsumowanie.
I kwartał 2023
1. Nowy magazyn Tirsped na terminalu w Warszawie
W styczniu, nasza firma z dumą ogłosiła oddanie do użytku nowego magazynu na terminalu Tirsped w Warszawie, o łącznej powierzchni 5,2 tys. m2. Obiekt ten jest magazynem wysokiego składowania, wyposażonym w hydrauliczne doki, 6 ramp, a także profesjonalne zabezpieczenia przed szkodnikami i przeciwpożarowe. Nowe możliwości magazynowe umożliwiają obsługę e-commerce poprzez co-packing, przeładunki, konfekcjonowanie, etykietowanie, dołączanie ulotek i instrukcji, przepakowywanie towarów w opakowania zbiorcze i jednostkowe oraz przygotowywanie towarów do dystrybucji. Szczegóły dostępne w poniższym linku:
2. Rekordowy rok dla polskich portów morskich
W styczniu porty morskie podsumowały 2022 rok. Wyniki polskich portów morskich za wcześniejszy rok okazały się imponujące. Łączna ilość przeładunków Portu Gdańsk, Gdynia oraz Zespołu Portów Szczecin-Świnoujście osiągnęła 133,2 miliona ton, co stanowi nowy rekord i 18-procentowy wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Wiceminister Infrastruktury podkreślił, że wyniki te to aż 154% więcej niż w 2008 roku.
3. Wysoka inflacja
W pierwszym kwartale branża logistyczna borykała się z wyjątkowo wysoką inflacją, której skutki odczuli praktycznie wszyscy gracze rynkowi. Według branżometru Inelo oraz Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, aż 98% firm z sektora logistycznego odczuło istotny wpływ rosnących kosztów paliw i energii na swoją działalność. W trakcie marca 2023 roku wskaźnik inflacji CPI zmniejszył się do poziomu 16,1%, co stanowi spadek w porównaniu do odnotowanych 18,4% w lutym.
Od 17 stycznia 2023 roku nastąpiła istotna zmiana w wysokości stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu używanego do celów służbowych. Regulacje stanowiły nowe wyzwania dla firm logistycznych, zmuszając je do dostosowania polityki flotowej do aktualnych kosztów.