Podsumowanie roku 2023 w branży logistycznej

W 2023 roku branża logistyczna w Polsce odnotowała dynamiczny rozwój, wiele nowych inwestycji, jak i doświadczyła wyzwań związanych z inflacją oraz licznymi zmianami w regulacjach prawnych. Co się działo w 2023 roku? Oto podsumowanie.

I kwartał 2023

1. Nowy magazyn Tirsped na terminalu w Warszawie

W styczniu, nasza firma z dumą ogłosiła oddanie do użytku nowego magazynu na terminalu Tirsped w Warszawie, o łącznej powierzchni 5,2 tys. m2. Obiekt ten jest magazynem wysokiego składowania, wyposażonym w hydrauliczne doki, 6 ramp, a także profesjonalne zabezpieczenia przed szkodnikami i przeciwpożarowe. Nowe możliwości magazynowe umożliwiają obsługę e-commerce poprzez co-packing, przeładunki, konfekcjonowanie, etykietowanie, dołączanie ulotek i instrukcji, przepakowywanie towarów w opakowania zbiorcze i jednostkowe oraz przygotowywanie towarów do dystrybucji. Szczegóły dostępne w poniższym linku:

Nowy magazyn miejski na terminalu Tirsped w Warszawie

2. Rekordowy rok dla polskich portów morskich

W styczniu porty morskie podsumowały 2022 rok. Wyniki polskich portów morskich za wcześniejszy rok okazały się imponujące. Łączna ilość przeładunków Portu Gdańsk, Gdynia oraz Zespołu Portów Szczecin-Świnoujście osiągnęła 133,2 miliona ton, co stanowi nowy rekord i 18-procentowy wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Wiceminister Infrastruktury podkreślił, że wyniki te to aż 154% więcej niż w 2008 roku.

3. Wysoka inflacja

W pierwszym kwartale branża logistyczna borykała się z wyjątkowo wysoką inflacją, której skutki odczuli praktycznie wszyscy gracze rynkowi. Według branżometru Inelo oraz Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, aż 98% firm z sektora logistycznego odczuło istotny wpływ rosnących kosztów paliw i energii na swoją działalność. W trakcie marca 2023 roku wskaźnik inflacji CPI zmniejszył się do poziomu 16,1%, co stanowi spadek w porównaniu do odnotowanych 18,4% w lutym.

4. Zmiana stawek za używanie pojazdów służbowych

Od 17 stycznia 2023 roku nastąpiła istotna zmiana w wysokości stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu używanego do celów służbowych. Regulacje stanowiły nowe wyzwania dla firm logistycznych, zmuszając je do dostosowania polityki flotowej do aktualnych kosztów.

5. Nowelizacja niemieckiej ustawy o obrocie opakowaniami

Niemcy wprowadziły zmiany w przepisach dotyczących wprowadzania, zwrotu oraz wysokiej jakości recyklingu opakowań, znanych jako „Verpackungsgesetz” lub VerpackG. Firmy z Polski, które prowadzą sprzedaż na terenie Niemiec lub eksportują do Niemiec produkty, surowce lub inne substancje w opakowaniach, zobowiązane zostały do uczestnictwa w tzw. systemie dualnym.

II kwartał 2023

1. Nowe regulacje w sprawie egzaminowania i szkolenia kierowców

W marcu 2023 roku w Polsce wprowadzono nowe regulacje dotyczące egzaminowania i szkolenia kierowców zawodowych. Te zmiany obejmują nie tylko procedury egzaminacyjne, lecz także zwiększenie liczby szkoleń praktycznych, które kierowcy muszą ukończyć przed uzyskaniem prawa jazdy. Wprowadzenie dodatkowych szkoleń miało na celu lepsze przygotowanie kierowców do rzeczywistych wyzwań związanych z prowadzeniem pojazdów na drogach publicznych. Ponadto, nowe przepisy nałożyły obowiązek regularnego kształcenia ustawicznego na istniejących kierowców zawodowych w celu utrzymania ważnej licencji.

2. Rozszerzenie systemu monitorowania SENT

W kwietniu 2023 roku weszła w życie zmiana rozporządzenia Ministra Finansów dotyczącego towarów objętych Systemem Monitorowania SENT. System SENT został rozszerzony na obejmowanie przewozu zboża, jaj, mięsa drobiowego i produktów pszczelich. Celem tych zmian było usprawnienie i zabezpieczenie procesu przewozu tych produktów oraz podniesienie standardów bezpieczeństwa w transporcie.

3. Wyróżnienie dla Firmy Tirsped w Kategorii „Lider Importu”

W maju 2023 roku nasza firma została uhonorowana wyróżnieniem w kategorii „Lider Importu” przez TVM Transport & Logistics. To wyróżnienie stanowiło uznanie dla zaangażowania i ciężkiej pracy Zespołu Tirsped w obszarze importu i dystrybucji. Nagroda ta potwierdza nieustanny rozwój firmy oraz jej znaczącą rolę na rynku logistycznym.

Otrzymaliśmy wyróżnienie w kategorii „Lider Importu” od TVM Transport & Logistics

4. Ranking TSL – Tirsped zajmuje II miejsce w kategorii „Spedycja Morska i Oceaniczna”

W czerwcu 2023 roku firma Tirsped odniosła kolejny sukces podczas corocznej Gali Dziennika Gazety Prawnej, gdzie ogłoszono wyniki rankingu TSL. Zajęliśmy II miejsce w kategorii „spedycja morska i oceaniczna”. Oceniając firmy pod względem przychodów, innowacyjności i inwestycji w infrastrukturę logistyczną, Dziennik Gazeta Prawna potwierdził naszą pozycję lidera w polskim świecie logistyki morskiej.

Znamy wyniki rankingu TSL 2023 Dziennika Gazety Prawnej

III kwartał 2023

1. Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek

W lipcu 2023 roku w Polsce wszedł w życie zakaz wyprzedzania pojazdów przez ciężarówki na dwupasmowych odcinkach autostrad i dróg ekspresowych. Ustawa z 26 maja 2023 r. o Zmianie Ustawy o Autostradach Płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz Niektórych Innych Ustaw, Dz.U. z 2023 r. poz. 1193, wprowadziła nowe przepisy, a za złamanie zakazu wyprzedzania grozi kierowcom mandat w wysokości do 3 tys. złotych oraz do 8 punktów karnych. Zmiany te mają na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu na polskich drogach.

2. Nowe zasady opłat dla ciężarówek w UK – HGV Levy

W sierpniu 2023 roku w Wielkiej Brytanii doszło do zmian w opłatach dla ciężarówek (HGV levy). Od tego czasu opłatę HGV levy można regulować online, poprzez stronę rządu brytyjskiego. Osoby posiadające już konto mają teraz dostęp do dodatkowych funkcji, takich jak przeglądanie historii płatności, rejestracja i zarządzanie pojazdami, a także możliwość upoważnienia innej osoby do zarządzania kontem.

3. Nowe zasady delegowania kierowców w transporcie drogowym

W dniu 19 sierpnia 2023 roku w Polsce weszła w życie ustawa z 28 lipca 2023 roku o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Zgodnie z ustaleniami pakietu mobilności, wynagrodzenie za pracę kierowcy może teraz być podzielone na dwie raty. Pierwsza rata powinna być wypłacona zgodnie z przepisami kodeksu pracy, do 10 dnia miesiąca po przepracowanym okresie, a druga rata maksymalnie 11 dni później, czyli do 21 dnia miesiąca. Te zmiany wprowadzono w celu lepszej ochrony praw pracowniczych i dostosowania polskiego prawa do przepisów UE.

IV kwartał 2023

1. CBAM – graniczny podatek węglowy dla importu do UE

Od 1 października 2023 r. weszły w życie nowe regulacje dotyczące opłat dla niektórych towarów importowanych z krajów trzecich do Unii Europejskiej, znane jako CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). CBAM to graniczny podatek węglowy, mający na celu zrównanie warunków konkurencji między producentami unijnymi, a tymi z krajów o niższych standardach ochrony środowiska. Nowe zasady mają przyczynić się do walki ze zmianami klimatycznymi, eliminując nieuczciwą konkurencję związaną z różnicami w regulacjach dotyczących emisji CO2.

2. Nowe cele redukcji CO2 dla branży transportowej

W głosowaniu, które miało miejsce 24 października 2023 r., Komisja Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego (ENVI) zatwierdziła plan zwiększenia wymogów dotyczących redukcji emisji CO2 przez branżę transportową. Zgodnie z nowymi postanowieniami, do 2030 roku emisja CO2 ma zostać zredukowana o 45%, do 2035 roku o 70%, a do 2040 roku aż o 90%. To ambitne cele, które wymagają radykalnych zmian w sektorze transportu.

3. Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości w sprawie transportu pustych kontenerów

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał orzeczenie dotyczące transportu pustych kontenerów pomiędzy punktem załadunku lub rozładunku a terminalem kontenerowym przez firmy, które posiadają siedzibę w innym państwie, należącym do Unii Europejskiej. Orzeczono, że taki transport stanowi ruch pomocniczy, niezbędny do zrealizowania przedmiotu umowy, czyli transportu towarów.

4. Nowy terminal kontenerowy w Świnoujściu

Dnia 22 listopada wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, oficjalnie zatwierdził dzierżawę terenu o powierzchni 75 ha, na którym powstanie nowy terminal kontenerowy. Inwestycję prowadzić będą dwie potężne spółki o belgijsko-katarskich korzeniach: Deme Concessions N.V. i QTerminals W.L.L. Planuje się, że nowy obiekt rozpocznie działalność w 2028 roku, obsługując nawet dwa duże statki kontenerowe jednocześnie, przy przepustowości ocenianej na 2 miliony TEU rocznie. Inwestycja otrzymała już pozytywną decyzję środowiskową.

5. Nowe stawki myta w Niemczech

Od pierwszego grudnia bieżącego roku w Niemczech obowiązują nowe stawki myta, co skutkuje znacznymi podwyżkami opłat – nawet do 86%. Zmiany te wprowadzono w ramach „Pakietu Modernizacyjnego dla Ochrony Klimatu i Przyspieszenia Planowania” mającego na celu wspieranie działań proekologicznych oraz modernizację infrastruktury. Nowe przepisy mają istotny wpływ na koszty transportu, zobowiązując kierowców do uiszczania wyższych opłat drogowych.

6. Incydenty na Morzu Czerwonym podczas konfliktu Izrael-Palestyna

W związku z działaniami wojennymi między Izraelem a Palestyną doszło do wielu incydentów, w których prywatne statki handlowe stały się celem ataków. W rezultacie armatorzy zawiesili żeglugę przez Kanał Sueski i Morze Czerwone. Statki kierowane są trasą wokół Afryki, co wydłuża czas transportu – od 19 do 31 dni.

1255 836 Blog Tirsped