Koronawirus – wszystko co warto wiedzieć

Czym jest Koronawirus 2019-nCoV?

Koronawirus 2019-nCoV profesjonalnie określany SARS-CoV-2, to wirus, z rodziny „Coronavirinae” , od której wzięła się jego nazwa. Wśród znanych koronawirusów wyróżniamy te, występujące w świecie zwierząt ale także i ludzi. Rezerwuarem Koronawirusa 2019-nCoV są ludzie i nietoperze, a zatem to od nich potencjalnie można zarazić się drogą kropelkową. Infekcja powoduje ciężkie i szybko postępujące zapalenie płuc.

Skąd pochodzi Koronawirus 2019-nCoV?

Pierwszy odnotowany przypadek zarażenia Koronawirusem miał miejsce w Grudniu 2019 roku w mieście Wuhan, w Chinach. Jak podają oficjalne doniesienia, źródłem epidemii prawdopodobnie był targ Huanan w Wuhanie, gdzie sprzedawane są ryby, owoce morza oraz dzikie zwierzęta.

Gdzie mogę zarazić się Koronawirusem?

Mapa ognisk występowania wirusa, ze śledzeniem w realnym czasie, dostępna jest pod poniższym adresem:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/

Osoby podróżujące do miejsc, w których zdiagnozowano występowania Koronawirusa, powinny zachować szczególną ostrożność oraz zastosować środki bezpieczeństwa.

Co mogę zrobić by chronić się przed Koronawirusem?

Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), aby zminimalizować ryzyko zarażenia się wirusem należy:

  1. Często myć ręce za pomocą mydła lub stosować środki do dezynfekcji rąk na bazie alkoholu, metodą wcierania,
  2. Zachować dystans wobec ludzi, w szczególności wobec osób kaszlących lub kichających,
  3. Zachować ogólne zasady higieny, odwiedzając miejsca publiczne,
  4. Założyć medyczną maseczkę – mając jednocześnie na uwadze, iż zmniejsza ono ryzyko zarażenia się wirusem, jednak nie likwiduje go. Noszenie maseczki medycznej należy połączyć z pozostałymi zaleceniami,
  5. Unikać spożywania surowych lub niedogotowanych produktów pochodzenia zwierzęcego,
  6. Unikać dotykania miejsc przez które wirusy z łatwością mogą przenikać do organizmu – m.in. oczy, nos, usta,
  7. Zachować higienę dróg oddechowych – zasłaniać chusteczką nos i usta podczas kaszlu lub kichania. Chusteczkę natychmiast wyrzucić do kosza i umyć ręce.

Jakie objawy występują po zarażeniu Koronawirusem?

Infekcja objawia się podobnie jak typowe zapalenie płuc – są to przede wszystkim: wysoka gorączka i nasilający się kaszel oraz duszności.

Koronawirus, a spedycja i logistyka

Jaki wpływ ma koronawirus na import z Chin i branżę logistyczną?

Porty oceaniczne w Chinach są obecnie otwarte, nie oznacza to jednak, że cały proces logistyczny na linii import-eksport przebiega bez zakłóceń. W portach brakuje personelu do obsługi terminali załadunków i rozładunków. Problemy występują również z transportem ze względu na brak kierowców. 80% fabryk wciąż jest zamkniętych, w związku z czym nie ma możliwości odbierania towaru.

Jakie są bezpośrednie konsekwencje Koronawirusa w branży logistycznej?

  1. Opóźniające się operacje portowe,
  2. Wzrost liczby rejsów bez pełnego zatowarowania,
  3. Anulowanie przez armatorów części rejsów,
  4. Podniesienie stawek za ładunki chłodnicze z/do Szanghaju oraz Xingang (Maersk),
  5. Zniesienie opłat za demurrage i detention w Chinach, przez wybranych armatorów (Maersk, Cosco, Hapag Lloyd, CMA CGM i OOCL),
  6. Opóźnienia i przestoje w ogólnym łańcuchu logistycznym towarów z Chin.

Czy istnieje ryzyko zarażenia się wirusem poprzez kontakt z towarami z Chin?

Zgodnie z informacjami podanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny, nie ma ryzyka zarażenia się Koronawirusem poprzez towary importowane z Chin. Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, wirus poza ustrojem może przeżyć prawdopodobnie kilka do kilkunastu godzin.

Jakie konsekwencje gospodarcze może mieć epidemia Koronawirusa?

W związku z zamknięciem fabryk, lotnisk i terminali kolejowych, brakami kadrowymi w portach oraz u chińskich przewoźników, nastąpi istotne zakłócenie łańcucha dostaw, mogące wpływać na zmiany cen towarów. Odczują to przede wszystkim firmy, których działalność uzależniona jest od chińskich fabryk. Możliwe będą problemy wynikające z niedoboru dostaw. Jedną z konsekwencji z pewnością będzie rozważenie przez owe firmy zdywersyfikowania łańcucha dostaw i przeniesienie części produkcji do innych krajów.

 

Bibliografia:
• https://gis.gov.pl/ (Główny Inspektorat Sanitarny)
• https://pisil.pl/ (Polska Izba Spedycji I Logistyki)
• https://www.who.int/ (Światowa Organizacja Zdrowia – WHO)
• https://pl.wikipedia.org/ (Wikipedia)

1280 853 Blog Tirsped